Membina sebuah sistem SQ yang baik seringkali mencetuskan isu. Beberapa hari lepas, saya berbual bersama seorang pengusaha audio yang terkenal di Lembah Kelang. Beliau mengeluh, bisnes semakin perlahan kebelakangan ini dan pasaran SQ premium seakan-akan terhenti. Antara sebab yang diketahui, pelanggan yang serius kebanyakannya ‘bosan’ dengan helah penjual yang tidak menjanjikan apa yang diharap pada caj premium. Ia adalah musibah dalam mana-mana industri. ‘Kerana nila setitik rosak susu sebelanga’.
Namun di kalangan pencinta audio, tiada yang lebih memuaskan hati bila pelaburan yang dibuat dibayar dengan kelazatan halwa telinga. Namun mendapatkan hasil akhir itulah yang menjadi dilema. Membina sistem audio kereta bukan seperti di rumah yang lebih mudah talaannya. Dimensi ruang dan penebatan bunyi menjadikan sistem ICE ini sangat sukar.
Kesukaran itu juga melahirkan jurutera bijak yang mampu mengalahkan masalah ruang ini. Oh ya, saya bercakap tentang sistem SQ dan Camry yang dilihat ini adalah contoh muslihat dari kombinasi sistem yang bagus. Bagus bermakna duit, saya maksudkan duit yang banyak. Jika anda sekadar mahu mencuba-cuba lebih baik lupakan, kos membinanya mungkin sama harga dengan sebuah Suzuki Swift.
Rekabentuk sistem ini bermula dengan pemain Nakamichi CD-700II. Seingat saya, jarang benar anda dapat lihat pemain ini. Rekaannya old school, fungsinya kurang, tetapi kualitinya – memang terbaik di kalangan yang terbaik. Model ini adalah seangkatan dengan Eclipse CD8455, Clarion HXD2 dan mungkin MCintoch MX4000.
Memiliki pemain yang baik adalah langkah permulaan. Di Malaysia, pemain yang baik lazimnya berkisar tentang Pioneer ODR atau F1, mungkin sebab servis lepas jualan, atau mungkin kerana pasarannya memang bagus di sini. Lain-lain jenama kelihatannya macam susah cari makan. Kadang-kadang kalau difikirkan ada logiknya juga. Macamana jika anda berbelanja RM5000 untuk sebuah pemain CD tetapi bila rosak hanya boleh dibaiki selepas dihantar ke pusat servisnya di Jepun atau Singapura? Sudah tentu kecewa.
Camry ini melibatkan sistem aktif dengan unit pemproses Audison Bit One sebagai pemproses keduanya. Bit One adalah produk yang terbaik ada di pasaran Malaysia, lebih-lebih lagi jika anda bandingkan fungsi dengan harganya. Ia memang berbaloi dibeli jika anda seorang yang serius tentang talaan. Bit One mempunyai unit otak utama sebagai ECU dan juga modul kawalan ringkas dengan data yang boleh dibaca pada jajaran masa tepat.
Antara kelebihan Bit One ialah ia berupaya melaras apa sahaja. Dari frekuensi crossover, kepada lega permasaan untuk melaras staging. Jajaran masa yang dihasilkan oleh pembesar suara boleh dilaras pemasaanya mengikut posisi yang kita mahu. Lebih dari itu, pemasaan ini mudah kerana ia memiliki Real Time Analyzer (RTA) semasa kita menala equalizer. Maksudnya, setiap digit talaan frekuensi yang kita pilih, pemasaan antara speakernya adalah tepat, tanpa sebarang gangguan jajaran masa.
Itu cuma sebahagian kecil fungsi yang ada dalam sistem Camry ini. Pemproses yang bagus ini juga tidak memberi apa-apa maksud jika anda memilih speaker yang salah. Camry ini mengaplikasikan sistem tiga hala. Setakat yang saya tahu, jika talaan dan komponen audionya betul, ia adalah sistem paling enak didengar dimukabumi ini.
Pemilik kereta ini tidak mempunyai masalah kewangan langsung agaknya. Sistem tiga hala yang dipilih merupakan gandingan speaker dari Audison semuanya. Di bahagian pillar ialah speaker mid 3 inci Audison Voce dan tweeter Audison TH 1.5 Violino. Di bahagian panel pintu pula ialah mid bass Audison TH6.5 Sax.
Sistem audio Audison dipasarkan secara ‘pick n buy’, ia bergantung pada bajet dan ia boleh digandingkan dari beberapa siri speaker untuk membentuk sistem 3 hala yang kita kehendaki. Hampir kesemua produknya begitu dan speaker ini dihasilkan sepenuhnya di Itali, bukan di Rawang. Jadi harganya boleh dibandingkan dengan jam tangan Vacheron Constantin kerana saingannya – Rolex ibarat sebuah Kancil.
Corak pemasangan pada sistem ini dikendalikan oleh dua buah amplifier. Pertama ialah Audison LRX 5.1K yang membekalkan kuasa kepada sepasang Voce dan sepasang Violino. Satu lagi channel ditugaskan untuk menghentam woofer Audison TH10 Basso. Satu lagi amplifier ialah LRX 2 channel (2.9) yang memberi kuasa untuk speaker pintu 6.5 Sax tadi. Kemasan pendawaian begini bukanlah semudah yang disangka. Ia memerlukan jajaran kabel berkualiti tinggi dan yang paling penting, talaan yang cukup rumit yang hanya mampu dikendalikan oleh mereka yang pakar sahaja.
Bagaimana hasil akhirnya? Ia cukup lunak, jelas dan bunyi bass yang datang dari entah mana. Ia antara sistem teater rumah paling hampir pernah saya dengar. Memang berbaloi dengan wang yang dilaburkan!